Skip links

~Przez Łazy i Rosoliniec – szlak spacerowy nr 1

Polana posiada wyjątkowe położenie, gdyż leży na granicy Bieszczadów Wysokich i Bieszczadów Niskich (Gór Sanocko- Turczańskich). Granica tych jednostek fizycznogeograficznych biegnie potokami Głuchym i Czarnym. Takie położenie zadecydowało o przyrodniczej i turystycznej atrakcyjności miejscowości. Szlaki zaczynają się w centrum Polany, przy budynku świetlicy wiejskiej. Mieści się w nim biblioteka publiczna będąca filią biblioteki gminnej w Czarnej, muzeum ,,Polańskie Zbiory Historyczne’’, którego kustoszem jest pani Maria Faran – mieszkanka Polany. Świetlica pełni swoistą rolę punktu informacji historyczno-turystycznej. Na ścianach budynku znajduje się 5 tablic, które przybliżą turyście dzieje Polany. Tak więc, zaczynając wędrówkę po szlaku od świetlicy wiejskiej, możecie Państwo posiąść wiedzę, która zaciekawi i zachęci Was do przejścia wszystkich opisanych szlaków.

Opis szlaku i trochę historii

Długość przejścia – ok. 7 km (ok. 3 godz. 30 min). Od świetlicy wiejskiej kierujemy się w prawo drogą asfaltową (w lewo przez most biegnie szlak spacerowy „Potokiem Kosów”). Po prawej stronie mijamy przedwojenny dom rodziny Zatwarnickich, widoczna data budowy na drewnianym szczycie domu: 1927. Na początku lat 30-tych wynajmowały tu pokój polańskie nauczycielki. Po przejściu ok. 500 m mijamy po prawej stronie dom drewniany z gankiem, stojący na posesji Polana 15, będący dawną tzw. popówką. Mieszkał w nim ks. greckokatolicki posługujący wówczas w cerkwi św. Mikołaja w Polanie i św. Onufrego w Rosolinie. Po wkroczeniu Armii Czerwonej w 1944 roku ks. Wołodymyr Wesełyj, podejrzany o współpracę z UPA, został aresztowany. W związku z tym cerkiew w Polanie obsługiwał do 1951 r., starszy wiekiem, ks. paroch Roman Kopystiańskij dojeżdżający z Czarnej.

Co zobaczysz dalej

Mijamy drogowskaz z namalowanymi szlakami turystycznymi: niebieskim szlakiem PTTK, zieloną ścieżką hist.-przyr. i Szlakiem Papieskim. Po przejściu ok. 500 m, przed łukiem drogi asfaltowej, dochodzimy do tablicy informacyjnej „Miejsce po młynie w Polanie’’. Dalej wędrujemy w górę serpentyną, drogą dojazdową do pól, wzdłuż widokowego grzbietu zwanego – „Łazy”. Stąd roztacza się piękna panorama na wzgórza okalające wieś od południa – pasmo Otrytu, a od północnego wschodu – pasmo Ostrego.

Po przejściu ok. 1300 m dochodzimy do krzyżówki dróg polnych. W lewo na zachód prowadzi droga do Paniszczowa (ok. 2,5 km). My idziemy dalej przez łąkę w kierunku północnym, droga jest słabo widoczna (rzadko przejeżdżana), po ok. 200 m wchodzimy w wyraźną drogę przez las. Po przejściu nią ok. 1,2 km docieramy w rejonie wzniesienia Rosoliniec – 603 m n.p.m. do nowej drogi żwirowej tzw. stokówki (Wołosanka-Moklik).

W lewo stokówka prowadzi pod szczyt Moklika. My skręcamy w prawo. Schodząc, możemy podziwiać piękny widok na pasmo Ostrego ze szczytami Mochnaczka i Kolasznia. Stokówka w dolnej części biegnie przez stromą łąkę o nazwie – Wołosanka. Po 1300 m, doszedłszy do drogi z płyt betonowych, skręcamy w prawo i zieloną ścieżką docieramy do przysiółka Polany – Za Stawami (Hawaje), a następnie do świetlicy wiejskiej. Nazwa – „Łazy” oznacza pola rolne powstałe po wytrzebieniu lasu. Dolina, w której powstała Polana, jest stosunkowo wąska, dlatego przez lata zagospodarowywano rolniczo okoliczne zbocza porośnięte lasem.

Miejsce po młynie w Polanie

Do czasu budowy Małej Obwodnicy Bieszczadzkiej w tym miejscu była tama na potoku Czarnym. Młynówka (sztuczny przekop, który prowadził wodę na koło młyńskie) ścinała zakole potoku i prowadziła wodę do młyna należącego do Franciszka Potoczniaka, gdzie był tartak, a prądnica dostarczała energię elektryczną do oświetlenia kilkudziesięciu gospodarstw. W latach 50-tych młyn należał do PGR-u, spłonął w wyniku samozapłonu przegrzanych elementów. Małą Obwodnicę Bieszczadzką ukończono w Polanie w 1965 r. W jej budowie uczestniczyła Dolnośląska Jednostka Wojskowa niesławnego KBW (Korpusu Bezpieczeństwa Wewnętrznego), co zostało upamiętnione tablicą. Zgodnie z wymogami ustawy dekomunizacyjnej tablica została niedawno zdemontowana.

Opis szlaku spacerowego „Przez Łazy i Rosoliniec” zaczerpnięto z przewodnika historyczno-przyrodniczego „Wędrówki po polańskich szlakach”. Autorom bardzo dziękuję za możliwość skorzystania. Nasza agroturystyka Miejsce po Dworze znajduje się dwa kroki od miejsca rozpoczęcia szlaku. Bieszczady to nie tylko połoniny i wysokie partie gór, ale również szczyty, na których w ciszy i spokoju odpoczniesz od zgiełku dnia codziennego. Proponowana całodniowa wycieczka jest idealną propozycją, na której można kontemplować przyrodę i piknikować na polanie podziwiając widoki.